A Fidesz legújabb, a választási törvényhez beadott, egyébként egymással sokszor ellentétes módosítói 50 naposra szűkítenék a kampányidőszakot és korlátoznák a hirdetési felületeket, például nem lehetne kereskedelemi médiákban kampányolni. Olcsóbb lesz a demokrácia – így érvelnek ők, holott nemcsak, hogy nem lesz olcsóbb, de nem lesz demokratikus sem, ha így folytatják.
Nem jelent újdonságot, hogy a Fidesz hétről-hétre saját érdekeinek megfelelően módosítja a választási törvényt. Normális demokráciában nem lenne kérdéses, hogy a választási szabályok módosítása kizárólag a pártok közti konszenzussal vagy legalábbis sokkal – legalább két-három évvel – a következő választás időpontja előtt képzelhető el, hogy legyen idő felkészülni. Nálunk másfél évvel a választások előtt még hetente változtatják ezeket; és az sem teljességgel kizárható, hogy ez egészen az országgyűlési voksolás időpontjáig így lesz. Legyen minél kevesebb ideje az ellenzéknek a felkészülésre. Ja, és lehetőleg pénze és lehetősége se legyen megismertetni önmagát, saját elképzeléseit, programjait és változásait.
Az viszont kifejezett újdonság, hogy mára a Fidesz érdeke nem (kizárólag) a választókörzetek politikailag manipulált módosítása lett, bár ezen is túl vagyunk, hanem az egész politikai folyamat letagadása, az elhallgatás. A legújabb, egymásnak néha ellentmondó fideszes módosító javaslatok szerint például 50 napra csökkenne a kampányidőszak és nem lehetne kereskedelmi televíziókban hirdetni, kizárólag a kevésbé nézett és hallgatott közszolgálati műsorokban, ott viszont ingyen. Ez utóbbi törvénymódosítás megteremtené az indoklást arra az esetre, ha Orbán beváltja régi vágyát, és megvonja a pártoktól való támogatást – ami a gyakorlatban azt jelentené, hogy a Fideszt bőségesen eltarthatja a Közgép, a Mahir és a Publimont.
Persze mi is szeretnénk, hogy olcsóbb legyen a kampány, de ezt nem így kell elérni. Hanem egyrészt úgy, hogy ránézünk a naptárra: a 2010-es kampány ugyanis jelentősen olcsóbb volt a korábbiaknál, persze a törvényben megengedett keretet így is bőven túllépte – és ennek oka pusztán az internet fejlődése volt. A Fidesz viszont direkt drágítaná azzal, hogy bevezeti a teljesen fölösleges regisztrációt, így lényegében két kampányt kellene folytatniuk a pártoknak: egyet a regisztráció, egyet a választás előtt. De hoppá, a törvény csak az utóbbira ad lehetőséget! Szóval a párt célja az, hogy minél kevesebben menjenek regisztrálni, közülük persze minél nagyobb arányban elkötelezett Fidesz-szavazók, hogy aztán lehessen nyerni többség nélkül.
Már önmagában is elképesztően szánalmas az a finomhangolás, amivel a Fidesz hetente saját változó támogatottságához igazítja a választási rendszert körzethatároktól a kampányidőszakon át a regisztrációig. Nem is törekednek arra, hogy újabb választói csoportokat nyerjenek meg (mínusz határon túliak, akiket viszont közvetlenül nem érint a katasztrofális kormányzásuk), csak arra, hogy adminisztratív eszközökkel biztosítsák saját győzelmüket. De mit tehet ilyen esetben az ellenzék? Alapvetően annyit, hogy igazodik a megváltozott szabályokhoz, ami jelen esetben összefogást jelent, tiltakozik a nemzetközi fórumokon és próbálja felhívni a választók figyelmét a Fidesz szándékaira és eszközeire. Az a pont még nem jött el, hogy bojkottálni kelljen egy választást – a Fidesz ugyanis így is leváltható, csak nagyon nehezen. Ezért mindennél fontosabb most, hogy a választók tisztában legyenek a regisztráció fontosságával, és akkor is elmenjenek szavazni, ha magyar kampányt már csak a kambodzsai rádió kettes adásán lehet folytatni.