HTML doboz

baloldali-logo-v2.png

Matolcsy kinevezésének igazi kockázata

2013.03.01. 12:55

Nincs meglepetés: Orbán Viktor Matolcsy Györgyöt jelölte a Magyar Nemzeti Bank élére. „Ez a legkevésbé kockázatos döntés” – indokolta a kinevezést, mi meg közben azon gondolkozunk, miféle kényszer vezeti a Fidesz kommunikációs stábját (illetve miniszterelnökét) arra, hogy mindig a legkevésbé igaz információt dobja be először a köztudatba.

elnökúr.jpg

Fotó: MTI

De ez mindegy is. A lényeg, hogy Orbánhoz hű ember kerül az MNB élére, és ha az Alkotmánybíróság új tagjait is megválasztják idén, akkor el lehet mondani: minden létező, a mindenkori kormánytól korábban független intézmény élére vagy az irányítók között többségben Fidesz-közeli figurák kerültek. A folyamat betetőzött, a kétharmadot követően szűk három év kellett ahhoz, hogy a Fideszé legyen az ország. Most az övék, és a felelősség is, hogy mit kezdenek vele. Nos, eddig nem teljesítenek rózsásan (esküszünk, nem szóvicc), és félő, hogy az elkövetkező időkben még kockázatosabb játékba kezdenek a választási győzelem érdekében. Mit jelent ez valójában?

Ne legyenek kétségeink: Matolcsy György Orbán Viktor meghosszabbított kezeként fog működni a jegybank élén. De nemcsak az állandó kamatcsökkentéstől – és az ettől elszállt inflációtól – kell tartunk, bár ez is problémát jelent akkor, amikor a magyar családok csaknem harmada nyögi a devizahitelek terheit, és a forint aktuális árfolyamától függ, mennyit kell fizetniük egy adott hónapban. Ennél sokkal súlyosabb lehet a probléma. Az, ha a kormány valóban rá akarja tenni a kezét a devizatartalékokra. Márpedig ez reális veszély.

A kiindulási helyzet ugyanis az, hogy az Orbán-kormánynak pénzre van szüksége. Természetesen minden kormánynak, mindig pénzre van szüksége, de a 2013-as már a választások előtti év, és a Fidesz 2010-2012-es kormányzása mindennek nevezhető, csak sikertörténetnek nem. Orbánék csak akkor mehetnek biztos(abb)ra, ha osztogatásba kezdenek. Ez kétféle módon történhet: vagy engedik elszállni a költségvetési hiányt, vagy máshonnan hoznak pénzt. Az első lehetőséget egyből ki is zárja, ha az Európai Unió nem oldja fel az úgynevezett túlzottdeficit-eljárást, ami szigorú ellenőrzést jelent a magyar költségvetési politika felett. Márpedig a Bizottság legutóbbi prognózisából nem az tűnt ki, hogy Matolcsy Györgyhöz hasonlóan „tündérmesének” látnák az ország helyzetét. Azaz valószínűleg marad a szigorú ellenőrzés.

A másik lehetőség tehát az, hogy valamiféle kreatív módszerrel szerez pénzt a kormány. Mivel a kínai-orosz-azeri tárgyalásoknak szemmel láthatólag nincs eredménye, legalábbis egyelőre, a magánnyugdíj-pénztári vagyonnak pedig már híre-hamva sincs, marad az ország egyetlen tartaléka, a jegybanki devizatartalék. Ez azt a célt szolgálja, hogy váratlan külső hatások esetén – ilyen volt például a 2008-ban kitört gazdasági válság – a jegybank tudja korrigálni az árfolyam ingadozását, vagy úgy, hogy forintot vesz, vagy úgy, hogy elad. 2008-ban éppen az volt az ország problémája, hogy nem volt elég tartalékunk. Most van, legalábbis egyelőre.

Matolcsy György érkezésével ugyanis valóra válhat Orbán Viktor rég dédelgetett álma, és ráteheti a kezét a megközelítőleg 34 milliárd eurós (!) összeg részére vagy egészére. Ezzel viszont kiszolgáltatná az országot a külső gazdasági hatásoknak és a spekulánsoknak, akik ráadásul a vérszagra – tehát a tartalékok lenyúlásának hírére – már valóban akcióba lendülhetnének. Ez Matolcsy György kinevezésének igazi kockázata, nem pedig az, hogy egy piros pöttyös fenekekről, tündérmeséről hadováló, a valósággal szemmel láthatólag hadilábon álló kamuszakember kerül az egyik legfontosabb állami intézmény élére.

146 komment

Címkék: orbán fidesz mnb elnök jegybank devizatartalék matolcsy

A bejegyzés trackback címe:

https://balrol.blog.hu/api/trackback/id/tr325111559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fejesrob 2013.03.01. 17:08:00

@s: Az EU nem szól bele személyek kiválasztásába. Nyilván vannak irányzatok, sőt ezek extrém mértékben fel is erősödhetnek, lsd. médiatörvény, stb., de ezek lecsengnek, nem lehet egy tüzet hónapokig azonos hőfokon tartani.

Globálisan az EU-nak nem érdeke egy gazdaságilag tönkrement Mo-g, még akkor sem, ha egyes érdekkörök szívesen vennék, ha Orbánékat egy balliberális társaság váltaná.

Firk 2013.03.01. 17:08:44

@FILTOL: Mert a meglepetéssel járó forintesésre spekulálók zárták a short-pozícióikat... A mostani árfolyam egyébként, jó mezőgazdasági termés esetén (meg egyébként is) kedvező lehet a magyar gazdaságnak, ezért nem hiszem, hogy Matolcsyék nagyon erősíteni akarnák a monetáris politikájukkal. Persze a gyengítés sincs benne az eszköztárban, még mindig túl sok a devizahiteles, velük nem lehet kicseszni a választások előtt...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.01. 17:08:48

@FILTOL: mert már régen csökkent a hírre, hogy Matolcsy lesz az elnök.
mikor először pletykálták, hogy ő lesz.
Azonnal csökkent a forint.

rakaz 2013.03.01. 17:09:55

Elvtárskáim, bocsánat... fidesznyikok, kies hazánkban megszoritások nincsennek. Amig Vikátorunk az Atyaúristen, nem
is lessz. PUNKTUM!!!

s 2013.03.01. 17:10:03

@Fejesrob: Nem meséltek neked a 100 millió billió pengő időszakról idősebb rokonaid. A pénz (papír) nem állta meg a helyét. Csak az arany. Már akinek volt.

buday008 2013.03.01. 17:11:28

@Firk: Na látod mist írtad le a FED vásárolt--ergo volt van lesz is miből, 2 csak megindulta növekedés...mert azért Obama annyira nem hülye hogy kimondaná ha nem igaz. Mondtam már az állami költségvetés meg az egyesült államok valós pénzereje nem szimplán úgy értelmezhető sajnos mint nálunk. Hiszed nem hiszed eun kívül gyakorlatilag vége a válságnak . összes found köszöni kasszírozott szépen. Pár bank becsődölt volt miből..

2008 ban tény hogy csődbe állt az ország és hitelből menekültünk meg. akkor mondtam is takarodjon a korrupt mszp. ma ott tartunk hogy a fidesz semmit nem tudott előrébb lépni- nekik is mennie kell ha fáj ha nem..

Bajnai mondta a hülyeséget és? most Matolcsy mondta ugyanazt, Lendvai mondta a nyugdíjakkal kapcsolatos hülyeséget, utána mondta uyganazt Selmeczi és? menjen mindkettő el a faszba. én nem vagyok szoclibes, én csak azt szeretném ha végre valaki értelme s gazdaságpolitikát folytatna azt leszarnám menyit lop. De eddig Matolcsyé nem tűnik sajnos annak. Elhanyagolta a beruházások szerepét és pont azt adóztassa agyon akit nem kellene..

Firk 2013.03.01. 17:12:50

@buday008: Az alapkamat és a kötvények árfolyama között van korreláció, de nem függenek egymástól úgy, ahogyan ezt állítod. Az alapkamat a magyar bankok betétein keresztül a hazai kamatokat befolyásolja elsősorban, az államkötvények árfolyamának csak egy részét adja azok kamata, a hozam nagyobb részére a másodpiaci árfolyamok vannak hatással, ahogyan már magát a kamatot is a piaci kereslet és a kínálat szabja meg, nem a Monetáris Tanács. Az összefüggés tehát legalábbis áttételes... Így lehetséges, hogy pl. Olaszország kötvényeit 6-7 százalékos kamattal értékesítik, míg az euro-kamat ott is ugyanannyi, mint a többi európai országban, jelenleg (nem néztem utána) valahol 0,25-nél van. Ez azért elég nagy szórás nem?

Fejesrob 2013.03.01. 17:13:19

@Firk: Az a gond, hogy a balliberális kollégáknak az IMF nem egy ijesztő alternatíva. Ők nem vonnak le semmilyen következtetést Simor általad idézett kijelentéséből, sőt Bajnai kijelentéséből sem, miszerint ő Orbán helyében 1 héten belül aláírta volna az IMF feltlteleit.

Ők valahogy úgy tekintenek az IMF-re, hogy az is csak egy bank. Sőt milyen jól járunk, olcsóbb a hitel.

Mintha valaki annak örülne, hogy ugyan a seb elrákosodott, viszont megígérték, hogy olcsóbban adják a gyógyszert.

Fejesrob 2013.03.01. 17:14:23

@s: Ne is mesélj, mert kibaszott rossz példa lenne, ráadásul ez a példád épp engem igazolna.

Kitalálod miért?

buday008 2013.03.01. 17:14:25

Nem vitázom azon ki a nagyobb rabló vagy kókler. Úgy néz ki új pénzügyminiszter lesz van még lehetőség változtatni hátha. Matolcsyt meg a piac beárazta.Szépen csipeget a kamatból és csendbe el lesz akkor nem tűnik gáznak.

s 2013.03.01. 17:14:30

@Fejesrob: Nem erre gondoltam. A nemzetközi megítélésünk nézőpont kérdése. Hiába esküsznek itt a 3% alatti hiányra, a fenntarthatóság kérdése megítéléstől függ. Ilyen esetekben nem kell kihúzni a gyufát, mert több érdeket sért. Ha pozitív elbírálást vársz, nem tanácsos az asztal közepére szarni. Ez az ősközösségnél korábbra visszanyúló elv, már a főemlősöknél is igazolták a meglétét etológusok.

buday008 2013.03.01. 17:16:35

@Firk: csak azt nem értem miért kell teljesen elhanyagolnia beruházásokat, meg a termelő munkát..Hidd el anélkül tökölhetünk az árfolyamokkal meg kötvényekkel sosem mászunk ki a spirálból.

buday008 2013.03.01. 17:18:36

@Fejesrob: A gond nem az hogy nem az IMF-től vettél fel, ( bár megjegyzem a spekulánsok miatt szerencsésebb lenne),hanem az hogy durva kamatra...

s 2013.03.01. 17:18:45

@Fejesrob: Persze, mert nem működött a gazdaság. Ahogy most sem. Szerinted, meg egy két fidesz hívő szerint működik, de ha objektíven meg tudnád nézni, rájönnél, hogy nem.

Firk 2013.03.01. 17:20:00

@buday008: A növekedés a gazdaság helyzetének egyetlen indikátora a legalább 6 közül... Biztos igazad van, Amerika nincs válságban és pont. Sőt, amire utaltál, az is igaz lehet, világválság sincs. Hagyjuk ezt. Annyira távol áll attól, amire reagáltam, hogy fölösleges is foglalkozni vele...

Én annyit írtam, hogy azért élünk rosszabbul, mint négy éve, mert mindenütt válság van (megkérdezhetnél egy-két amerikait, aki nem tudja fizetni a hiteleit, megnézhetnéd ott a munkanélküliségi adatokat, de mindegy, hagyjuk Amerikát, említsük inkább Olaszországot, Görögországot, Portugáliát, Írországot, Franciaországot, Romániát stb.) Azt is írtam, hogy Európában a németeken és az északiakon kívül csak az a pár keleti állam teljesít jól, akik a válság előtt jó gazdaságpolitikát csináltak. Vagyis nem mi. Amit a jelenlegi kormány képes tenni, az a szar ellapátolása. Ha majd el lesz lapátolva a szar (sajnos ők 2010-ben azt hitték, hogy V-alakú a válság és ez '12-re meglesz, W lett...) akkor lehet majd azzal jönni, hogy mikor élünk már jobban. Sajnos ez a realitás... Bárki. Hangsúlyozom BÁRKI lenne kormányon. Mert a másik út, egy újabb IMF-EU program lett volna, komoly megszorításokkal. Most hagyjuk, hogy melyik a jobb, mert a másikról nem tudunk, csak annyit, amennyi 2010-ben történt (ha jól emlékszem akkor omlott össze a kormányzó MSZP és az SZDSZ a választásokon) Akkor jobban élnénk?

buday008 2013.03.01. 17:23:13

@Firk: ebben sok az igazad ,de ha a magyarok itthon szart s e kapnak a kis betétjeikre ,a kkor nem teszik bankba a kicsi pénzüket, nem vesznek állampapírt. Ami azt jelenti hogy marad az adósság külföldieknek való kitettsége , illetve hogy konkrétan kiviszi fiataltatni a pénzt külföldre. A magyar bankok meg mi a tökből hitelezzenek ? arról nem szólva hogy évente nem veszi le a kamatot elkölteni nálunk, meg nincs kamatadó bevételed. szóval nagyon vékony jégen táncolsz ha puhatolod mi az a kamat amit még elviselnek...

buday008 2013.03.01. 17:23:50

megmondom nálam az 5 százalék alá menés már lélektani határ...félek nem lennék egyedül

Fejesrob 2013.03.01. 17:24:12

@s: Nem ezért. A gazdaság most működik, komoly az exportteljesítmény, csak nem állítunk elő plusz GDP-t, de ez is nyilván időleges.

Cipész példánál élve, megmaradt mind a tíz cipészünk, de ebből csak 7 termel, a nyolcadikat úgy kell államilag segíteni, a kilencedik, tizedik szünetelteti az ipart, segélyen él, műhelyét eladta, de szerszámai megvannak.

Viszont akkor komoly erőforrásokat vesztettünk el, azaz harminc aktív cipészből elvesztettünk 15-öt, további öt földönfutó lett.

buday008 2013.03.01. 17:26:09

@Firk: elhiszem hoyg szar a helyzet, elhiszem hogy köti az eu (nem véletlen ) a kezünket. elhiszem hogy az mszp szart ért. mindezt aláíromd e akkor is hallgassunk egy-két üzleti gurura aki hiányolja a beruházásokat IS. A NAGYBETŰ AZ ISNEK SZÓL: IS

Firk 2013.03.01. 17:28:58

@buday008: Szerintem a termelő munkát pont a magas kamat hátráltatja. Ha egy bank nyugati tulajdonosának jobban megéri letétbe helyeznie, kockázat nélkül a pénzét az MNB számláján, mint kihitelezni, akkor nem is fog hitelt adni, azt meg legalább Széchenyi óta tudjuk, hogy ez megfojtja a beruházásokat és a termelést. Ha egy cég képtelen 10 százalék alatt forgóeszköz-hitelt kapni, akkor bezár, mert a kamat elviszi az összes nyereségét. Ha beruházási hitelt sem adnak 10 százalék alatt, nem lesz beruházás. Viszont egyvalaki jól jár, méghozzá a magyar adófizetők pénzéből. A külföldi bank. Egy 7 százalékos (volt az 11 is 2008-ban) alapkamat mellett hülye lenne kockázatos államkötvényeket venni, ugyanekkora hozammal és még hülyébb hazait, mondjuk németet 0,5 százalékossal...

Persze szükség lehet magas kamatra, ha el akar szállni a forint árfolyama, vagy ha vészesen magas az infláció. Ehhez képest kell mérlegelni, hogy meddig éri meg emelni, hol érdemes tartani, hogy ne fékezze le teljesen a kamat a gazdaságot. Simoréknál soha nem a növekedés szerepelt abban a serpenyőben, amelyik súlyosabb volt...

Nyrségi Trolls (törölt) 2013.03.01. 17:29:17

Fantasztikus, hogy mennyi baloldali rinyablog létezik, minden napra jut belőle akár négy is az Index főoldalra. Ez most a 16 százalékos választói vélemény, vagy már Ron jár a kertek alatt?

Fejesrob 2013.03.01. 17:29:21

@buday008: Tévedés. Az IMF-től felvenni eleve gáz. Cselekvőképesség részleges kizárása, másképp fogalmazva gagyi.
1
Most is azok vagyunk, hiszen bár nem nem vettünk fel IMF hitelt, az előzőt fizetjük és a pénzvilág nem egészen biztos benne, hogy képesek leszünk hosszabb távra is IMF nélkül meglenni.

2. Az IMF kamata egy futamidőn belül sávos, továbbá az országok részesedésüknek megfelelő kamatot fizetnek.

Az átlag 3% egy hatalmas hazugság, az valójában legalább átlagosan 5%, egy újabb hitellel fejelve pedig akár 6-7% is lehet.

Meg kellene érteni, hogy Orbánról sok mindent el lehet mondani, de két dolgot biztosan nem.
1. Nem hülye
2. Utálja ha más dönt helyette.

Firk 2013.03.01. 17:32:34

@buday008: Eddig sem a magyar betétekből hiteleztek. Honnan volt annyi devizájuk a devizahitelekre? Itthonról? Egyébként meg, ha alacsony a kamat, de biztos, az hosszú távon jó befektetés (lásd a legextrémebb példát, Svájcot, ahol 0 közelében a kamat, mégis mindenki oda viszi a pénzét). Az infláció fontosabb kérdés ennél, ez a kamat meghatározásának egyik fő eleme... Ez az egész egy rendszer, amiből nehéz egy-egy elemet kiemelni, hogy márpedig a kamat az alacsony legyen és pont! Az viszont mégis gyanús, hogy nálunk a jegybankelnök 7 százalékot tart jónak, miközben sehol máshol nincs öt fölött a térségben, kivéve Romániát...

2013.03.01. 17:33:10

@Firk:

"Amit a jelenlegi kormány képes tenni, az a szar ellapátolása. Ha majd el lesz lapátolva a szar (sajnos ők 2010-ben azt hitték, hogy V-alakú a válság és ez '12-re meglesz, W lett...) akkor lehet majd azzal jönni, hogy mikor élünk már jobban."

Ez "szépen" hangzana, ha:

- nem lett volna 3500-4000 milliárd Ft-os egyszeri extra forrás
- nem szabadult volna meg a költségvetés már a 13. havi nyugdíjtól és a manyuptól, ami 500-600 mrd Ft-os kiadáscsökkentés

Fejesrob 2013.03.01. 17:34:34

@Fejesrob: Magyarul azért fizetünk most a szabadpiaci hitelért magasabb kamatot mint pld. a szlovákok, mert IMF hitelt vettünk fel. Azaz volt olyan időszak az életünkben, amikor a csőd szélére kerültünk és ettől csak az IMF hitel mentett meg.

A szabadpiacot nem érdekli, hogy Gyurcsány, Bajnai vagy Orbán.
Béna, vagy nem béna.

_most_ 2013.03.01. 17:37:35

@FILTOL: xd, mielőtt felmerült, hogy Matolcsy lehet a jegybankelnök 280 körül volt az euro, most 295, ezt nem nevezném erősödésnek. Mondjuk az mszp alatt 230 volt az euró, régi szép idők.

buday008 2013.03.01. 17:40:27

@Fejesrob: nem hülye azt aláírom, hogy értene a gazdasághoz: nem győzött eddig még meg..
2: az hogy utálja ha más dönt helyette : ostobaság vagy írjam úgy hiba

Orbánnak amúgy szerintem az a baja hogy előbb ugat, mint gazdasági teljesítmény lett volna. Szerinted én boldog lennék IMF hitellel? hát persze hogy nem, de egyfajta szükséges rossz ezt elhiheted mert akiknek pénze van , megnyugodnának. Illetve amit szajkózok adna más is de akkor engedd beruházni, teremts oylan feltételeket.

Orbán se akarjon már oylan lenni azért mint Hitler hogy tévedhetetlen és legyőzzük a világot...

buday008 2013.03.01. 17:42:20

@Firk: de azért egy iylen éles szituban kurva jól jött a magyarországi betétek is..(állampapírok is) és ezt a fidesz maga is mondja...

Firk 2013.03.01. 17:43:07

@Fejesrob: Az előbb már utaltam rá, hogy a jelenlegi gazdaságpolitikának (ami remélem Matolcsy kinevezésével végre kiteljesedik) egyetlen alternatívája az IMF. Ezt kimondatlanul Bajnaiék és az MSZP-sek is elismerik. Az IMF-Eu követeléseit ismerjük, tudjuk, milyen gazdaságpolitikát várnának el a kormánytól. Igazad van, Orbán nem hülye, de azt vitatnám, hogy utálja, ha más dönt helyette. Ez inkább úgy helyes, hogy Orbán mérlegeli a politikai hasznát is annak, ha hagyja, hogy más döntsön helyette. Ahol eddig az IMF-EU megjelent, mint hitelező, ott minden kormány összeomlott. Az első volt a mi jóemlékű MSZP-kormányunk (ugye a Bajnai-kormány, bár mostanában illik elfelejteni, egypárti, MSZP-kormány volt az SZDSZ külső támogatása mellett, a Gyurcsány-kormány volt koalíciós, tehát Bajnai nem szakértői, hanem egypárti kormányt vezetett ez tény). Utána kétharmaddal jött az ellenzéke. Ugyanez történt Romániában, csak fordított előjellel. Monti, aki ugyan nem vett fel hitelt, de köztudottan a nemzetközi pénztőke embere volt, akkorát bukott Olaszországban, hogy tanítani lehetne... Ha történelmi távlatot adunk a dolognak, nézzük meg az Antall, majd a kétharmados Horn-kormányt az IMF-vezérelt Bokros-csomaggal... Sorolhatnánk. Orbán ezért nem szeret "másra hallgatni", nem azért mert akkora arca van...

Egyébként érdemes megnézni Portugáliát, ahol 2010-ben felvettek egy nagy IMF-hitelt. Ők 90 százalék körüli adósságmutatóval, 5 százalék fölötti hiánnyal indultak és akkor már ott sem volt növekedés. Vagyis nagyjából ott tartottak, ahol mi akkor. Portugália ma újra felmentést kapott a 3 százalékos deficitcél alól, mert 5,5 lett a 2012-es hiánya, 120 százalékon áll az államadósságuk és nagyobb a recesszió, mint a magyar. Pedig ők az IMF útmutatását követték (amit a magyar "demokratikus" ellenzék kínál). Nem voltak unortodoxok és egyéb pfújosok... Erről érdemes beszélni, ez nem butaság, mint a poszt, amire kommentelünk...

2013.03.01. 17:44:15

@buday008: @Fejesrob:

Egyszerűen túl van dimenzionálva ez az egész IMF kérdés.

_most_ 2013.03.01. 17:48:11

@Firk: hát ha ilyen felületes összehasonlításokba akarsz bocsátkozni, akkor a fidesz unortodox módszerének az eredménye megtekinthető Argentínában, igazi sikertörténet.

buday008 2013.03.01. 17:48:19

te jössz a cipész hasonlattal én jövök mással: adok egy cipésznek pénzt aki nem tduja megtermelni eladja tehát az egyik szerszámát amiből kifizet engem. Kis idő múlva újra kér, én adok neki de már nem annyiért mert tudom hogy eladta az egyik szerszámát. megint nem tudja szerencsétlen kigazdákodni nekem normálisan a pénzt erre eladja az ágyát és nem eszik. én megint megkapom a pénzt de a cipész már nem tdu normálisan dolgozni mert kéne a szél amin ül, fáradt mert alig eszik illetve a szerszám is kellene eki. Megint kér tőlem a cipész én megint adok neki ismét nem tudja visszaadni de már egyáltalán nem eszik és elmegy az utcán alszik stb stb--- érted már hogy miért nem vezet semmire a megszorítósdi? ha nincs beruházás , vagy másféle tőkeinjekció a gazdaságba? és itt nem az mnb tartalékait kell tőkeinjekciónak használnod mert a spekulánsok azonnal betámadnak... szerintem a nagy többség már érti

Firk 2013.03.01. 17:48:43

@buday008: A betét az nem állampapír. Mind a kettő megtakarítás, de az egyik a bankban van, a másik meg az Államadósságkezelőnél. Az állampapír hazai vásárlása jó, mert így befelé tartozik az állam, nem külföldre, ez csökkenti a függőséget (Japánban közel 200 százalék az államadósságmutató ez mégsem probléma, mert befelé tartoznak, így nem rendíti meg az ország külső megítélését). A betéteket a bankok klasszikusan azért gyűjtik, hogy abból hitelezzenek és a két kamat különbözetéből élnek meg. Ez a klasszikus felállás, de amikor külföldi a tulajdonos, akinek jobban megéri tőzsdézni, jegybankba pénzt tenni, beruházásokban részt venni stb. akkor nem hitelez, hanem ezt csinálja, mert ebből lesz több pénze. A betéteket meg szépen visszafizeti kamatostul, hiszen a kamat fejében azt a pénzt is használhatja az előbb felsorolt üzleteihez... Ilyen a világ, a Jegybank ugyanakkor a saját eszközeivel tud változtatni ezen...

J.László 2013.03.01. 17:51:15

"A kétharmadot követően szűk három év kellett ahhoz, hogy a Fideszé legyen az ország."

A kedves posztíró téved.

Az angyalföldi rezervátum még áll. Az alkoholbeteg Szanyi jóvoltából. Elég nagy szégyen, hogy ennyire futja.

butus, a Magyar Köztársaság állampolgára 2013.03.01. 17:57:31

@Firk: 34 milliárd €-ból, hogy a fenébe lehet kifizetni 22 ezer milliárdos (Ft) államadósságot?????????
S még te osztogatod az egyeseket.

Fejesrob 2013.03.01. 18:01:30

@buday008: Neked alapvetően igazad van, csak a dimenziók mások, na meg nyilván az én példám is egyszerű volt.

Ma akkor következhetne be egy nagyfokú Ft. romlás, ha háború lenne, vagy anarchia, mert ekkor csökkenne az az áru és szolgáltatás fedezet, ami a Ft mögött áll.

Persze kis ország lévén egy érdekcsoport alaposan meg tud szorongatni, de ez neki az időtartamtól függően egyre több pénzébe kerül, mert eltér a természetes folyamatoktól. (Biztos megtörtént már) Azaz tud csinálni, mondjuk 350 Ft-os eurót.

A Nomura azt mondja, hogy Matolcsy miatt év végére jön a 320 Ft-os euró, merthogy még jobban csökkenti a kamatot.

Azzal együtt ez a Nomura tavaly azt mondta, hogyha Mo. nem veszi fel az IMF hitelt, csődbemegy, szóval érdemesebb Orbánnak hinni és rá figyelni, úgy látom, inkább az jön be.

regress 2013.03.01. 18:03:49

@J.László: viktorod meg elmebeteg.épp most ment a tv-ben.szemrebbenés nélkül ki mondta,a jegybank független.

buday008 2013.03.01. 18:05:13

@MikeBoy: félek tőle hogy nem. Olyan erővel fog a pénzvilág hogy muszáj felé jó kisfiút mutatnod. ( amég nem indulsz be gazdaságilag)

@Firk: Igazad van nem írtam kellően pontosan le mire gondolok. leírom máshogy: a hazai betétesek kis megtakarításaiból hitelezgethetnek a bankok ( ergo az állam szempontjából jól jön a gazdaságnak) az állampapír meg konkrétan egy fajta "hitel" a magánemberek kis párnapénze odakerül használatra az állam zsebébe. de azt azért szerintem érted hogy ha az MNB egy bizonyos kamatszint alámegy akkor nem érdemes a bankba pénzt tennem se állampapírt vennem. mert ugye az állampapírok kamata is követi az mnb által javasolt szintet.

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 18:11:56

Remélem lecsökkenti a kamatot annyira,hogy mindenki kivegye a pénzét a bankokból és vegyen rajta valami értelmes dolgot itthon.

2013.03.01. 18:13:29

@Fejesrob:

"A Nomura azt mondja, hogy Matolcsy miatt év végére jön a 320 Ft-os euró, merthogy még jobban csökkenti a kamatot. "

Függetlenül attól, hogy nem tudom mit mondott a Nomura szakértője, az akkor hülyeség, hogy ilyet biztosan nem mondott! :)))

2013.03.01. 18:16:13

@buday008:

"Olyan erővel fog a pénzvilág hogy muszáj felé jó kisfiút mutatnod. ( amég nem indulsz be gazdaságilag)"

Ez a mondat már emlékeztet egy ízig vérig politikai kommunikációra gazdasági kérdésben. :)

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 18:16:53

@MikeBoy: Miért?
Ez teljesen reális lehetőség.
Csökkentse is le a kamatot a picsába és vegyék ki a pénzüket az emberek a bankból és tegyék bele ingatlanba meg antikba és aranyba .Vásárolják el.

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 18:19:11

Továbbá ha a forint inflálódik,akkor ezzel párhuzamosan az államadósság is inflálódik.Én ft-ban kapom a fizetésem és nem ejróban,így baszok rá.(bocsi)
Az élelmiszerárakat már úgy sem tudják tovább emelni mert rárohad minden a tescora és társaira, a közműveket megint csak nem tudják emelni,mert már az ország 80%-a lecsatlakozott róluk,tehát leszarom ha 399 ft lesz 1 ejró?Na ugye!

Szubsztitúció 2013.03.01. 18:20:14

Érdekességek csupán: Érdekes MSZP alatt nem volt deficiteljárás hazánk ellen. Pedig nem ártott volna. Amióta szeretet vezérünk van azóta le sem szálnak rólunk. Ami szintén erősen mutatja, hogy kik is vannak többségben az EU parlamentben.
Az pedig, hogy most Matolcsy lett jegybank-elnök.. Ez minden csak nem megnyugtató.
Az pedig végképp nem, hogy hülyének nézik az ország lakosságát. Persze az emberek 95%-a ebben az országban tényleg nem ért a pénzhez azon túl, hogy bemegy a boltba és elvásárolja azt, vagy elissza. Az élelmesebbik fajtája még lehet annyira ért hozzá, hogy a pénzt berakja egy bankba.. de kamatot már képtelen számolni rá. Akkor kérdem én mégis mit csodálkozunk?! Az ilyen embereknek tényleg bármit el lehet adni.
Aztán van még egy-két dolog, amiért nekem a szeretet vezérünk a bögyömben van:
- Álszent. Végtelenül álszent.
- Hazudik (elnézést, Ő soha sem Gyurcsány igen), hogy nincsenek megszorítások. Érdekes, mégis egyre több embernek egyre nagyobbak a kiadásai. Drágább a benzin, a jövedéki adója az egekben.. Pedig nekem tiszták az emlékeim arról, hogy első lépéseik között ezt akarták csökkenteni.
- Arra is emlékszem, hogy 300-as euronál már le akarták mondatni Gyurcsány kormányt.
Szóval nem megszorít: hanem csipsz adó, amitől drágább a kóla és minden egyéb. 450-es benzin.. szóval jó ez itt.
De van egy rossz hírem emberek. Ez így is marad és gyaníthatóan rosszabb lesz. Mert amíg képtelen beruházni, fejleszteni, addig itt kérem csak jobban fogják meghúzni a szíjat.
Oh és még egy dolog:
Az az IMF színjáték amit levertek piszkosul sok közpénzből, uszító kampányokra költve (ugye az IMF-es "reklám" táblákat már hadd ne mondjam), aztán kiderült, hogy kanyarban sincs az egész... :D Annak idején ez a jó képességekkel megáldott vezérünk már az utcára ment volna, megint romba dönteni a fél várost..

Fejesrob 2013.03.01. 18:20:15

@MikeBoy:

"Peter Attard Montalto, a Nomoura elemzője szerint az MNB elvesztette függetlenségét, az év végén pedig 310-320 forint lehet az euró jegyzése."

Ez a cím:

www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/forinteses_inflacio_ezt_varjak_kulfoldon_matolcsytol.546731.html

Ez pedig a link. Na most lehet, hogy ezt csak az Index "újságírója" mondja, mert a cikkben ez nincs benne.

2013.03.01. 18:21:49

@hot-spot:

Simornak már fél éve semmi köze az alapkamathoz.
Nem ért annyit a szavazata a döntéseknél.
Matolcsyé ugyan annyit ér majd, mint Simoré.

Fejesrob 2013.03.01. 18:22:01

@regress: Ezzel miért hazudott? Azt nem mondta, hogy kormányától, de attól miért is kellene lennie.

buday008 2013.03.01. 18:22:32

@MikeBoy: az a mondat sajnos igaz. Azokat akik fognak nyugi az mszp sem érdekli kurvára..@hot-spot:

ha így tudna az ellenzék meg a fidesz "vitázni" ahogy Mi lehet már valami értelmesebb is kisült volna:_)) azért remélem Varga hoz valami újat is pozitív értelembe hátha.. Jó most Orbán is mondja a magáét a Nomura is az igazság meg valahol a kettő közt lehet:_))

Móg 2013.03.01. 18:23:37

@Firk: az orbán-matolcsi-féle gazdaságpolitika lényege,hogy minden eddig ismert gazdasági szabályt elvet.Ezt fennen hirdeti is.Akkor mit akarsz monetáris alapelvekkel operálni?

2013.03.01. 18:25:28

@Fejesrob:

Rossz következtetést vontál le az alapkamatról a cikkel kapcsolatban.
Egyébként a kamatcsökkentés már most is tény, ehhez nem kell Matolcsy és Simor sem volt elég ellene.
A Ft-ot viszont lehet gyengíteni másképpen is.

J.László 2013.03.01. 18:25:55

@regress:
Nem ki mondta, hanem kimondta.
Magyarország jegybankja ne is legyen "független". Ez nektek persze teljesen magas.

Fejesrob 2013.03.01. 18:26:01

@Szubsztitúció: Azzal együtt Orbánék totálisan más pálya előtt állnak mint Gyurcányék.

2002-ben 54% volt az államadósság, 2010-ben ez 83%
Gyurcsányék alatt az államháztartási hiány néha kiugróan magas volt, 8,13%, ez Orbánék alatt max. 3%
Gyurcsányék vettek fel IMF hitelt, Orbánék fizetik vissza.

Szóval nem kellene őket azért ugyanazzal a követelményrendszerrel mérni.

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 18:27:18

@Fejesrob: És akkor mi van ha 350 lesz egy euró_?
Legalább akik kint dolgoznak,azoknak jobban váltják át basszus!
A devizások már akik akartak eddig azok rég bedőltek, a többi rögzítette az árfolyamot( nem véletlen ugatták egyfolytában hogy mindenki aki teheti,rögzítse a hiteltörlesztőjét) a maradék meg kifizette.
Tehát mit érdekel minket a 350-500 ft-os ejró?

2013.03.01. 18:29:16

@hot-spot:

"tehát leszarom ha 399 ft lesz 1 ejró?Na ugye!
"

Hamar bánnád meg ezt a kijelentésedet, ha valóban annyi lenne.

buday008 2013.03.01. 18:30:08

@hot-spot: bocs az előbbi nem neked ment .De amit most írok igen xd: ha kicsi a kamat pont az van hogy az emberek nem beteszik a bankba ,d e nem is vásárolják le , mert az a vésztartalék. hanem megy vissza a cihába vagy jobb esetben a sógorokhoz. Ami megjegyzem annak is rossz aki kiviszi mert kint a magyaroknak szándékosan szart se adnak kamatot. 0,5 százalék euro kamat azt nesze. de ettől még az a pénz nem áll Orbán rendelkezésére sem. Az nemfog müködni, hogy ha nincs kamat majd drága árukra elszórják, az biztos. Mert mindenki csak ücsörög a kis pár ezrét mondván ,hogy válság van és fél. Ezért is kellene hogy meginduljon a bankok hitelezése, meg a mit szajkóok a beruházások, mert akkor előkerülnének a "dugi kis ciha pénzek "is, mert az emberek el mernék hinni hogy....

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 18:31:00

Mesterséges infláció lesz gerjesztve és ennyi.
Ezzel párhuzamosan lényegesen több kp kerül a gazdaságba,felpörgetve azt.
Továbbá az emberek rákényszerülnek hogy másba fektessék a megtakarításaikat.Remélem ingatlanokat fognak venni és hasonlókat.
Valószínűleg eltolcsy is ezt reméli.DD

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 18:33:58

@buday008: El fognak kezdeni kapkodni és más befektetés után néznek remélhetőleg az emberek.Most érdemes ingatlanokat venni mert xaréhúgyé lehet kapni és mindig is jó befektetés volt az ingatlan az egyszerű embernek.
Mindenki meg remélhetőleg nem viszi ki Bécsbe a lóvéját,főleg ha ott is lófax kamat van a betéteken.
Én az EU helyében bevezetném EU szerte a negatív kamatot.

buday008 2013.03.01. 18:37:21

@hot-spot: ejyne -ejnye azért sajnos nagyon is érdekel az euró árfolyam: 1 ha emelkedik az euró vele emelkedik az abban álló adósság is. 2 ha az euróhoz képest esel, nyugi esel a többi valutához képest is: dollár , svájci frank stb--- magyarul a gáz ára, az üzemanyag ára az egekbe

3: a hiteleseknek meg tényleg vége lenne, hidd el még koránt sem dőlt be mind aki veszélyben van.
szerintem nem gondoltad kellően át amit írtál. egyébként minden valutának megvan az az "egészséges" sávja ahol ha mozog az a legideálisabb a gazdaság számára.
@Fejesrob: fizetnék vissza.... de ha az árfolyamot elbasszák automatikusan nő az adósság, a cds felár stb hagy ne részletezzem.

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 18:39:35

@buday008: Azt nem tudni,hogy az államadósság nagy része ft,vagy deviza?

2013.03.01. 18:40:54

@hot-spot:

"Azt nem tudni,hogy az államadósság nagy része ft,vagy deviza? "

Te is először tüzelsz, csak aztán kérdezel.... :))))

buday008 2013.03.01. 18:44:23

@hot-spot: ha nincs munkalehetőség automatikusan csökken az ingatlan értéke.. ha nincs normális közlekedés, orvosi ellátás szintén.ha mindneki kihuz és gettósodik a település oda az ingatlan befektetés. Én arra szavaznék hogy befektetési céllal óvatosabb lennék. azoknak jók a mai alacsony árak aki nem akarnak hitelből lakást , vagy máshogy nem juthattak volna ingatlanhoz. Viszont amikről én beszéltem alapvetően cihapénzek azokból nem futná még így sem ingatlanra, vagy már van neki ezért próbál maris néni egy kis mellékest de biztosat..xd
Más: a magyar lakosság pénzügyi ismeretei jobbára kimerülnek a takarékbetét fogalmánál..

buday008 2013.03.01. 18:46:42

@hot-spot: 1 v 2 külföldi csoport kezébe összpontosul kb 80 százaléka és nem Forintban..

buday008 2013.03.01. 18:54:49

ha szalad az euro visz mindent államadósság ,cds felár, üzemanyagárak, élelmiszerárak, energia ára--soroljam?... nem kéne 400 Huf/juró

Airgüzü 2013.03.01. 18:56:24

Számomra Matolcsy és Varga kinevezésében két alapvető "megnyugtató" momentum került felszínre a nap folyamán: Orbán reggel azt mondta, hogy kormányzati szerepben jártas elnököt keresett, a másik, hogy Varga bejelentette, folytonos marad a tárca politikája. Na, ez a két megnyilatkozás számomra a legfájóbb.
1.) Mert a Nemzeti Bank élére tapasztalt, HITELES, kiegyensúlyozott, nagy tudású, megbecsült, rendíthetetlen és az ország sorsát szivén viselő tudós BANKÁRT kellett volna kinevezni, nem egy lejáratódott, hitelét vesztett, az ország macskajancsijaként közröhej tárgyát képező, orbánfenék-nyaló senkiházit. Az általa képviselt pénzpolitika ugyanis nagymértékben - Orbán felelőssége mellett - hozzájárult az ország jelenlegi tragikus gazdasági helyzetéhez; a drágán kapott hitelekhez, vergődő iparhoz, cégek, vállalkozások tízezreinek csődjéhez, a kapkodó költségvetésekhez, az általános likviditás-hiányokhoz, valamint a számos új és átláthatatlan adóhoz, egyszóval gazdaságunk vergődéséhez, népünk éhezéséhez. Az önkritika, s objektív önértékelés teljes hiánya egyfajta gazdasági ámokfutóként jellemzi Matolcsyt. Hogy ebben az országban már nemigen fog senki devizaalapú hitelt felvenni, lassan már egy óvodás is tudja, nem kell ezt mint messianisztikus felelősségvállalást kihangsúlyozni. Az inflációt meg ő ugrasztotta meg, aligha hihető ez a fajta igérete sem. De majd legalább ezt számon lehet kérni, mérhető lesz!
2.) Szomorú, ha Varga által megbukott elődje megbukott gazdaságpolitikája lesz folytatva.
Varga Úr! Ha majd a miniszteri eskü szövegét mondja, gondoljon az elszegényedett, reményvesztett, kilátástalan sorsú honfitársaira, s hagyjon fel elődje tragikusan rossz gazdaságirányítási koncepciójával, az unortodox baromsággal, s a babafenéken a piros pöttyök felemlegetésével! Legyen végre elég a szar fényesítéséből, legyenek végre kritikusok és önkritikusok, s állítsák növekvő pályára a gazdaságot! Ez legyen a cél, nem Orbán idióta vízióinak megfelelni!

Móg 2013.03.01. 18:58:13

Elhalasztották az EO.n szerződés aláírását.Még nincs meg a pénz.NA ezt fizetik ki először a jegybanki tartalékból.

buday008 2013.03.01. 19:01:40

@Airgüzü: Matolcsyt valahova fel "kellett" buktatni, azt még a kisebbik rossznak látom-de lehet tévedek.Az MNB-nél úgyis a tettei fogják megítélni. Varga nyilatkozatát már szomorúbban olvasom ,mert itt lenne a Fidesznek az utolsó lehetősége változtatni óvatosan. Ugyanakkor megegyzem Varga a szavak szintjén már jobban érti mi kellene, ha a pártja által elvárt dumát löki is. Hátha a tettei mások lesznek..bár radikálisan nem tud változtatni..hátha..

buday008 2013.03.01. 19:05:27

Móg@ : sokan mondják nekem röhögve az usa el van adósodva: igen mondom erre , a szart eladta a kínaiaknak , ugyanekkor amerikai vállalatok soha nem látott mértékben tőkeerősek.--látszat néha csal...mi meg megvesszük a veszteséges üzletágat...a kis 10 millás piacunkkal amikor a 120 millás eonnak nem ment...

komplikato 2013.03.01. 19:27:04

@Fejesrob: "A tények számítanak. Ha marad a szűk deficit,"

A TÉNY az, úgy sikerült a "szűk deficit" csak, hogy ehhez 4x kellett megváltoztatni a "kőbe vésett" költségvetést, és kellett egy 2680 milliárdos "nem-megszorítás" 3 lépcsőben. Ha szerinte ez nem azt jelenti, hogy ennyivel túlléptük volna a deficitet és csak trükközve sikerült eltüntetni, akkor mit?

És akkor most jön a 20 forintos kérdés!
Miből fogják 2013-ra még egyszer ennyivel megszorítani a lakosságot, ha olyan jól sikerül tartani mint a 2012-es költségvetést???

komplikato 2013.03.01. 19:30:18

@buday008: Az EON felvásárlás annak fényében tűnik oltári nagy hülyeségnek, hogy az ország keleti részében sorban zártak be 2012-ben erőműveket, mivel NEM ÉRI MEG üzemeltetni őket!

Ennek fényében érdekes a mese a gonosz szolgáltatóról aki túlárazza az áramot témában, pláne amikor kiderül az adók levonása után mennyit is fizet átlag fogyasztó VALÓJÁBAN az áramért. És mekkora "extra profitot" szed be állambácsi ....

komplikato 2013.03.01. 19:34:04

@hot-spot: Nem lenne mindegy. 2008 elején, amikor egyesek szerint nem volt még válság (közben de) a gazdasági elemzések arról szóltak, hol van a lélektani határ euró árfolyamban?
Azaz milyen árfolyamnál lenne hiperinfláció és omlana be a gazdaság.
Ezt ott és akkor 330-340 forintra tették. Ha feltételezzük, hogy ez túl pesszimista, arra még úgy is mérget vehetsz, hogy 400 forintot nem érné el és a forint menne az egymilliárd billpengő után a levesbe ...

dr kíváncsivagyok 2013.03.01. 19:38:17

Senkinek nem legyen kétsége : Orvbánnak a devizatartalék az egyetlen cél ! Úgy vonzza a lóvé , mint döglegyet a szarszag...

bonebear · http://cinca.blog.hu 2013.03.01. 19:42:41

Az de szép lesz, amikor a királyi tévében mondjuk Barcza György és Matolcsy lesz a vendég egy műsorban, és pénzügyekről fognak beszélgetni.

redriot77 2013.03.01. 19:44:51

@Szubsztitúció: "Az az IMF színjáték amit levertek piszkosul sok közpénzből, uszító kampányokra költve .............., aztán kiderült, hogy kanyarban sincs az egész... :D Annak idején ez a jó képességekkel megáldott vezérünk már az utcára ment volna, megint romba dönteni a fél várost.."

Úgy van. Már a legelején tudták hogy lófasz lesz itt, nem IMF-megállapodás. Ennek ellenére borították bele a milliókat a külső-ellenség kampányba. Hogy bekajálja a sok agyhalotta hogy ha valami nem sikerül jól valami az sohasem a Nemzeti Ügyek Kormánya miatt van, hanem a magyarellenes EU, az országokat fondorlattal koldusbotra juttató IMF és a magyar családok megtakarításaira szomjazó spekuláns nyugati pénzemberek miatt. A kormány mindig mindent jól csinált, soha nem hazudtak, hatalmas külső nyomás terhe alatt folytatják végsőkig elszánt harcukat az ország felemelkedéséért. Már önmagában is meredek ez az elborult faszság, de a legkeményebb az ezt több százezer ember el is hiszi. :O

dennisthemenace 2013.03.01. 19:55:37

Ha mar Euro arfolyam; az megvan, hogy az Euro felfele kuszik, mig az aangol font lefele, holott a Font aeuro arfolyam stabil?? Hiaba, sok magyar utal haza penzt Angliabol, le kell oket venni...

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 20:01:12

@komplikato: Akkor bevezetnék az ejrót.
Nem volna más lehetőség.

Orbán Diktor (törölt) 2013.03.01. 20:12:00

@Fejesrob: "2002-ben 54% volt az államadósság, 2010-ben ez 83%"

Kifejtenéd, hogy miből adódott ez az arány? Magyarul: mire költötték ezt a 29%-ot? Nehogy azt mondd, hogy ellopták, mert annyit nem lehet.
Érdekelne, ha már így dobálozol az államadóssággal, mint ahogy a többi Orbán-troll is, legalább tisztában vagy-e azzal, amit felbüfögsz (mert az egy dolog, hogy itt a blogokon megvezetsz két-három hülyét, de a való világban a 3 millió éhezőt nem tudod meggyőzni a Párt igazságáról)?
A másik kérdésem pedig az, hogy a dicső "nemzeti oldal" mennyi pénzzel járult hozzá az ország újjáépítéséhez a második világháború után? Most nézzük el, hogy ők tették romhalmazzá a hazát és vesztették el a területeket...
Egyáltalán, tudsz valami olyat mondani, amit a "nemzeti jobboldal" jól csinált? Esetleg 2010 után?

hot-spot (törölt) 2013.03.01. 20:13:58

@Orbán Diktor: Már megint kezdődik a múltban kotorászás?
Ez annyira unalmas már.Folyton a múlton rugózni.

politikus-omm 2013.03.01. 20:26:27

'De nemcsak az állandó kamatcsökkentéstől – és az ettől elszállt inflációtól – kell tartunk'

- Mondja már meg valaki hogylesz csökkenő kamatból növekvő infláció...:))

politikus-omm 2013.03.01. 20:29:03

3 éve reménykedik a ballib az ország összeomlásában. Most a Jegybank esetleges bénázása jelenti a legutolsó reménysugarat, hogy a fidesz ne 2/3dal nyerjen újra.

Nyihahahhaa.

Orbán Diktor (törölt) 2013.03.01. 20:29:44

Érdekes a hozzáállásod. Sokan nem ismerik, vagy nem akarják ismerni a múltat. Mindenkit az érdemei szerint kellene értékelni: a múltban, a jelenben és a jövőben is. Segít a tisztánlátásban. Próbáld meg te is.

Szubsztitúció 2013.03.01. 20:41:31

@hot-spot:

A múlton tényleg nem érdemes rágódni. Viszont Orbán Diktor-nak annyiban igaza van, hogy sokat nem köszönhetünk a fene nagy jobb oldalnak. Persze ha jelen történéseit nézzük akkor tényleg se bal se jobb oldal nem csinált itt semmit az elmúlt években mint csak annyit, hogy titeket átvertek, megloptak.
Az is igaz, hogy a történelem során a "nemzeti értékekkel" a Magyar csak szív. Nem is keveset. Szerintem talán pontosan Mátyás király óta.
Erről a nemzeti témáról érdemes lenne leakadni már. Láthatóan nem működik, vagy ahol működik ott általánosságokban a diktatúra van jelen. Mint ahogy itt is láthatjuk. Az EU-nak ez a nagy előnye: Nem tud teljesen totalitárius hatalmat biztosítani magának. Elég megnézni, hogy a röghöz-kötést: csak egy apró momentumként. Mint anti-demokratikus lépést. Szerencsére a határokat nem tudja lezárni a fiatalok elől. Ha lenne módja rá hidd el megtenné.

Napkutya 2013.03.01. 21:23:15

Nem szeretnék több témát egyszerre felvetni, de egy valamit mindenképp szeretnék megkérdezni:

Ha Matolcsy Mágus szerint, NEM vettünk fel HITELT, akkor, mégis, MI a repedt here az az államkötvény????

Orbán parancsára, ez az ember tette rá a kezét az ország devizatartalékának a kezelésére.

Nem adok rá öt-hat hónapot, és az lesz a vezető hír, hogy KEVESEBB tartalék is elég.

buday008 2013.03.01. 21:47:00

@komplikato: ez hajaz arra amit szoktam volt mondani sok fideszes kommentelőnek. Itt nem jelent semmit ha 2014-ben választást nyernek is. mert mindenki tudja az egész unióban hogy hozzányúltak a választási rendszerhez-ergo ember nem tudja lemosni akármilyen tiszta választás is lesz hogy : illegitimek...ahogy anno Orbán mondta.de nem is ezt akartam lényegnek írni, hanem azt hogy mivel beszóltunk az Usa-nak, az Unió-nak, a pénzvilágnak ( az orosz medvének is de ő más mődszerekkel dolgozik)nem vagyok benne biztos hogy nem csődöltetnek be, törnek meg gazdaságilag pikk pakk ha oylan eredmény születik. Ki mondta hogy a befektetők elviselnek még 4 évet? 20-at pláne nem.. Unió közepén 20 évig kiskirályságot--felejtős a téma, hogy hagynákxd A vak si láthatja figyelmeztetéseket...

buday008 2013.03.01. 21:52:04

@Orbán Diktor: ez egy akkora humbug szemfényvesztés az adósággal, hogy hihetetlen. A világ legjobban eladósodott országai japán és az usa... és kik a legnagyobb beruházók? mondogatják ezt a hülye adósság dumát aminek nagy része abból keletkezett hogy a fidesz szavahihetetlen illetve akinek tudott beszólt: usa , oroszok, unió stb. plusz a kis törvényeik: média törvény, magánnyugdíjak elvétele stb , meg az MNB-vel amit játszottak, magánnyugdíjakkal stb.

buday008 2013.03.01. 21:59:03

@politikus-omm: jegybank,- logikus hogyha máshogy nem tud az ország pénzhez jutni, - akkor a tartalékokból pénzt fog pumpálni a gazdaságba. Ami még önmagában nem is lenne baj ha beruházásokra és hatékonyan költenék el. Viszont ha több kézbe foható pénz van kint ( bankó nyomtatva ) a csökkenő aranytartalék rovására , akkor a pénz értéke romlik , ergo inflálódik. kb erről van szó és kb ezt fogják Matolcsyék játszani. Kamatokat ha csökkentik nehezebben jutnak "hitelhez" tehát kurva hatékonyan kellene a pénzt elkölteni. viszont ha emelkedik az infláció máris egy kicsit buknak ami még beleférne,de ha nő az infláció máris befognak indulni a spekulánsok azt szakad majd a forintárfolyam adott esetben ami szintén viszi az eredményeket. Mindenesetre talán az uniós pénzek mellé megér egy próbát ha tudnák hol a határ plusz hatékonyan költenék el. de ettől még ugyanúgy szükség lenne egyéb tőkéből rtörténő beruházásokra.

buday008 2013.03.01. 22:00:35

@politikus-omm: baszod itt kurvára nem az a lényeg hogy ki nyeri a szaros választást, mert nem kéne az ami olaszországba, görögországba megy, hogy évente hajtanak el kormányokat; hanem végre ki kellene valam értelmeset találniuk.

Napkutya 2013.03.01. 22:06:01

@buday008: "A világ legjobban eladósodott országai japán és az usa... "

Mekkora tartalékkal?
Mekkora nemzeti össztermékkel?
Mekkora ipari potenciállal?

Mert, NEKÜNK, ugye mindhárom kategóriában HATALMAS tartalékaink vannak. :)))

Kiváló meglátás...

buday008 2013.03.01. 22:11:31

@Napkutya: pont ezt mondom amit te... hogy ezért link duma önmagában mindent az adósságra fogni mint orbán . pontosan itt van az élő példa az usa és japán hogy nemigaz amit súlykolnak hogy azért vagyunk csak szarba mert magas az államadósság.

buday008 2013.03.01. 22:13:02

félreérthettél mert utána sugalltam hogy ezen országok a legnagyobb beruházók is egyben...

Mókuci 2013.03.01. 22:34:16

@Nyrségi Trolls: Mi bajod Ronnal?Inkább most a Kövéréket figyeld,náluk a labda.

komplikato 2013.03.02. 00:28:09

@Napkutya: Nem arra gondolt, hogy hiába csökken az állam adósság (már aki szerint), ha közben a tartalékok, beruházások, GDP is megy a levesbe, nem jobban járunk akkor se ...

@politikus-omm: Ha itt minden omlik, az nem egy forint beomlás vagy hiper infláció miatt lesz. Jelenleg már a nyugdíjak harmad részét máshonnan kell elvenni, annyira jól működik több okból nyugdíj rendszerünk. A gáz viszont az, hogy pár év alatt 240.000 adófizető lelépett! És ha még hozzájuk jön még egyszer ennyi (lehet a fele is elég), akkor a TB is beomolhat, vagy akár az egész 23 éve használhatatlan gagyi adó és járulékrendszer. Tudod az a három dolog, amit minden kormány foltozgat ahelyett, hogy megcsinálna vagy újat alkotna helyette. Én nem a GDP, CDS, Euro és más ilyen számoknál nézném szopóág jön, hanem azt figyelném még mennyi munkavállaló ÉS munkaadó (cég, vállalkozás) menekül külföldre ... az lesz a mérvadó.

@Orbán Diktor: Én politikailag alulművelt vagyok, ezért könyvben, szótárban, lexikonban, wikipédián* próbáltam utána járni az általam értelmezhetetlen jobb-bal, konzervatív-liberális témának. Ezek alapján** a Fidesz egy BALL KONZERVATÍV képződmény, de még abból is szélsőséges.

* Nem túl megbízható forrás
** Politikai "iránytű"

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.03.02. 01:09:24

@driopios: "A devizatartalék nem az MNB saját pénze. Amögött netto kötelezettségvállalások állnak..."

Kösz, hogy valaki legalább leírta. Elképesztő, hogy ebben a kontraszelektált magyar sajtóban meg a teljesen agymosott és elhülyített nép előtt az igazságnak egy morzsája sem hangzik már el.

A devizatartalékban lévő pénzt 90%-ban az MNB-nél elhelyezett betétek adják, abból visszafizetni az államadósságot vagy osztogatni kezdeni nem lenne sokkal jobb, mintha egyenesen a zemberek bankszámlájáról emelné le a zsét Orbán. És a milliónyi felhergelt, elhülyített birka ezért szurkol épp ezerrel ebben a szerencsétlen hazában.

Lencsés István 2013.03.02. 09:08:03

Nincs kozkázata , gazdasági miniszterként is jól dolgozott , itt is jól fog .

tomtyi 2013.03.02. 10:58:04

@buday008:
Minap (tegnap?) megjelent hírek szerint a mostaninál még 1%-kal alacsonyabb alapkamatot is reálisnak tartanak londoni elemzők. Akkor most miről is beszélünk?

tomtyi 2013.03.02. 14:47:58

@_most_:
230 alatt? ROTFL
www.xe.com/currencycharts/?from=EUR&to=HUF&view=10Y
kb. 2 napig. Utána pedig ~50%-os romlás 9 hónapon belül.

2011-ben is persze ment a nyafogás:
index.hu/gazdasag/magyar/2011/09/28/gki_a_politika_zsakutcaba_kormanyozta_az_orszagot/

"A gazdaságpolitika harmadik hibája, hogy szembe megy a világban tapasztalt trendeknek. Olyan döntések születnek, amelyek a pénzügyi stabilitást rontják, ennek rovására próbálják az államadósságot csökkenteni, holott ezt a kettőt össze kellene hangolni - húzta alá az elnök. A kormány 700-1000 milliárd forint közötti veszteséget okoz a pénzügyi rendszerben, a bankadóval, a végtörlesztéssel és a magánpénztári államosítással.

Negyedik hiba, a törvénytelen devizahitel-végtörlesztés: a GKI szerint borítékolható, hogy az emiatt induló pereket a magyar kormány elveszti, így végül majd az adófizetőknek kell kártérítést fizetniük a bankoknak."

Pénzügykutató tevékenysége:
www.penzugykutato.hu/files/El%C5%91rejelz%C3%A9s2008-2009-honlap..pdf
"Részvénytársaságunk kutatói a 2008. első félévi gazdasági folyamatok elemzése mellett az anyagban közreadják a 2008 második felére és a 2009-re szóló előrejelzésüket is."

Kell ennél több?

buday008 2013.03.02. 19:51:03

@tomtyi: Az hogy elemzők biztosra veszik, hogy Matolcsy lefelé tolja az alapkamatot , egy ténykérdés leírása. Magam is arra tennék hogy viszi le. azt már a régebbi hozzászólásaimban kifejtettem ebben milyen kockázatot látok.De igazából ez is beleférne a ezentúl a kormány végre tenné a dolgát, mert az eddigi politikájuk fabatkát sem ért. Érdekes módon a híradások arról is szólnak hogy Varga Mihály kissé máshogy értékeli a a helyzetet mint matolcsy úr. Remélem Varga személye hoz valami újat eredményesebbet.

Balról

Balról blog: politikáról - baloldali szemszögből. Cikkek, vélemények értékalapon.

Címkék

15 (1) 2014 (1) 80 (1) adó (1) adózás (1) agrártámogatás (1) ámokfutás (1) andrás (1) ángyán (1) bádogdob (1) baja (2) balliberális (1) balogh (1) baloldal (2) bank (1) békemenet (1) belüli (1) bkv (1) blog (1) börtön (1) budapest (2) bűnöző (1) cinkos (1) családon (1) csalás (1) csányi (1) csökkenés (1) demokrácia (1) devizatartalék (1) együtt (1) ellenzék (1) elnök (1) embertelen (1) erőszak (1) értelmiség (1) eu (2) európai (1) facebook (1) feliratkozás (1) ferenc (1) Fidesz (1) fidesz (20) földtörvény (1) főpolgármester (1) gábor (2) gdp (1) Gyula (1) gyula (1) gyűlöletbeszéd (1) hajléktalan (1) hiba (1) hitel (1) (1) hoffmann (2) hollandia (1) Horn (1) horn (1) horváth (2) időközi (1) imf (1) ingyen (1) iskola (1) jegybank (2) jobbik (2) jobboldal (1) kampány (1) Kerényi Imre (1) kitiltás (1) komondor (1) kormány (3) korrektség (1) korrupció (3) kötelességszegés (1) közgép (1) közösség (1) kritikus (1) kubatov (1) külföld (1) lmp (1) magyarország (1) Magyar Krónika (1) március (1) matolcsy (3) megszorítás (1) méltóság (1) mezőgazdaság (1) miniszterelnök (1) mnb (1) MSZP (1) mszp (6) nav (1) nemzeti (1) népszavazás (1) oktatás (2) orbán (15) paks (1) parlament (1) pintér (1) pisa (1) politika (4) politikai (1) putyin (1) regisztráció (2) rendelet (1) scheppele (1) szabadság (1) szabadságharc (2) szegénység (1) széles (1) születésnap (1) támogatás (1) tárki (1) tarlós (2) törvény (2) tranzakciós (1) unió (2) utak (1) választás (1) választási (3) varga (1) vitézy (1) vona (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása