Ne szépítsük: a Fidesz azzal fizeti ki egyik kedvenc házi nagyvállalkozóját, Széles Gábort, hogy nyertesnek kiáltja ki a fővárosi busztenderen. Milliárdokról van szó, cserébe azért, hogy néhány ezerrel több tüntetésturista rohangásszon teljesen fogalmatlanul a Békemeneten, „nem leszünk gyarmat” plakát alatt, Széles Gábor pénzén. Aki most benyújtja a számlát.
Politikai vitáktól hangos a Városháza. Míg azonban a parlamentben többnyire a Fidesz az MSZP-vel és az LMP-vel harcol, a fővárosban a háborús front Tarlós István főpolgármester és a Fidesz-frakció között alakult ki. A történet előzménye, hogy október közepén hirdette ki a BKK és a BKV annak a pályázatnak az eredményét, amelyen már augusztusban is csak egyetlen jelölt maradt állva: a Videoton tulajdonában lévő VT-Transmann, akik természetesen meg is nyerték a kiírást. A szakértők az index cikke szerint lényegében azon vitatkoznak, hogy a busztender 1-1,5 milliárdos megtakarítást vagy 3-3,5 milliárdos többletkiadást jelent a főváros számára, ami vagy azt jelzi elemi erővel, mennyire inkompetens a főváros jelenlegi fideszes vezetése, vagy azt, hogy Vitézy Dávid és a Fidesz-frakció hazudik.
Ha az előbbi opció igaz, akkor a téma lezárva: ne vásároljon buszt, aki még ötmilliárdos forintos (!) pontossággal sem tudja megbecsülni, milyen költségvetési vonzata lesz ennek a lépésnek. Ötmilliárd nem olyan kis összeg, hogy ezzel úgy lehessen szórakozni, mintha ötforintosokkal gombfociznánk. Ha pedig az utóbbi, és ez a valószínűbb – na, az maga a Nemzeti Együttműködés Rendszere. Széles Gábor Videoton-vezért nem kell sokaknak bemutatni. Ő az a Fidesz-közeli nagyvállalkozó, aki a Békemenet első felvonásán a „nem leszünk gyarmat” zászlót vitte. Nyilván a milliárdjain ülve retteg a gyarmati kiszolgáltatottságtól, szinte sajnáljuk. De Széles nemcsak a zászlószállításból vette ki a részét az első felvonulás alkalmával, hanem demonstrációturisták utaztatásában is: konkrétan ő állta a cechet az egészért. Nyilvánvalóan nem bérmentve és bármiféle ellenszolgáltatás nélkül.
Innentől kezdve mindjárt érthetővé válik, miért erőlteti a Fidesz és Vitézy a főváros számára minden valószínűség szerint veszteséges busztendert, és miért ellenzi azt a Fidesszel már korábban is számtalanszor összetűzésbe került Tarlós István. Tarlós a Fidesz oligarcháival szemben egyébként nem először képviseli akár konfliktusok felvállalásával is Budapest érdekeit. Ez a szélmalomharc lesz az ő igazi öröksége; kár, hogy mást nem is igazán csinált első és minden valószínűség szerint utolsó főpolgármesteri ciklusában közterek és utcák tökfölösleges átnevezésén kívül. De legalább ez a küzdelem elismerésre méltó, komolyan az. Persze nem is volt kérdés, mi lesz a történet vége: a fővárosi fideszesek leszavazták a polgármestert, Budapest megrendelte a buszokat. Széles Gábor pedig megkapja a pénzét, és ha a Fidesznek legközelebb is szüksége lesz néhány ezer plusz tüntetőre, hogy demonstrálja, mekkora többségben van a Milla-Bajnai kombinációval szemben, ő szállítja őket. Aztán meg benyújtja a számlát, mint mindig.
Széles mosollyal.